Monday, March 17, 2014

Kepentingan Protein dalam badan

Bissmillah



Tahukah anda selain air,protein adalah sebatian yang paling banyak terdapat dalam badan manusia? Protein ini boleh di jumpai di setiap sell dan tisu, sekali dengan lemak sihat, protein memainkan peranan penting untuk memastikan kita hidup dan sihat.

Protein dalam badan kita adalah struktur. Sangat jelas sekali sumber protein dalam badan kita yang kita tahu adalah otot. Tisu otot melekat pada tulang, dan apabila mereka kontrak mereka membolehkan kita untuk bergerak. Terdapat juga otot khusus yang mengawal fungsi organ seperti pengecutan jantung, pergerakan pencernaan, dan fungsi penyingkiran. Walaupun tulang kita adalah kalsium, tetapi mineral itu adalah bersama-sama dengan protein. Saraf Kebanyakkan sebatian lemak, tetapi protein adalah rangka kerja yang memegang saraf bersama-sama. Saluran darah, organ-organ kita, dan kulit kita semua mempunyai protein struktur. Sebab itu lah, orang yang selalu mengambil protein yang cukup, ketika dia meningkat umur muka dan kulit dia tidak kelihatan kendur dan tua. 

Kepentingan pengambilan protein ini sudah lama diketahui oleh manusia. Tanpanya anda akan kekurangan asas yang diperlukan untuk semua pembaikan tisu, enzime kritikal dan hormon yang anda perlukan di dalam fungsi metabolik anda, dan antibodi yang membantu badan anda mempertahankan terhadap jangkitan.  Protein adalah penting untuk semua proses hidup dan menjalankan pelbagai fungsi quintessential untuk mengekalkan kehidupan. Oleh itu, protein adalah satu nutrien yang paling penting yang diperlukan oleh badan dan perlu dimakan dalam kuantiti dan kualiti yang mencukupi dalam diet anda.

Protein datang daripada pelbagai sumber termasuk daging, susu, ikan, soya, telur dan juga kacang, kekacang, dan mentega kacang. Apabila protein dicerna, mereka meniggalkan asid amino, yang badan manusia memerlukan untuk memecah makanan.

Whey, sumber protein berkualiti tinggi secara semula jadi yang terdapat dalam susu, adalah protein yang lengkap dan mengandungi semua asid amino yang tubuh anda memerlukan. Secara umum, protein yang diperolehi daripada sumber haiwan (iaitu susu, telur & daging) adalah lengkap, tetapi keupayaan badan anda untuk menggunakan protein yang berbeza-beza.

Terdapat 2 jenis protein:

Protein Haiwan

Protein Tumbuhan

Protein haiwan terdapat dari haiwan contoh ayam, ikan, daging, itik, telur dan lain2. Mereka mengandungi semua asid amino penting yang diperlukan untuk membantu badan kita cergas dan sihat. Tapi ingat!! protein haiwan juga mengandungi banyak lemak dan kolesterol. Jika kita makan protein haiwan terlalu banyak, boleh mengakibatkan badan kita mengalami masalah kegemukan dan boleh mengundang pelbagai penyakit. Jadi berpada-pada bila makan protein haiwan. Makan biar serdehana jangan melampaui batas. 

Protein tumbuhan terdapat dalam tumbuhan seperti bijiran, kacang, soya, buah-buahan dan sayur-sayuran, dan menyediakan pelbagai terhad asid amino. Protein tumbuhan perlukan di ambil dengan quantiti yang banyak untuk kekal sihat kerana mengandungi banyak zat2, vitamin dan nutrien yang badan kita perlukan.

Sarapan protein yang tinggi boleh memberi anda permulaan yang sempurna untuk hari anda. Protein boleh menjadi cara yang baik untuk menjana sehingga selepas berehat malam yang panjang itu. Apabila anda makan protein untuk sarapan pagi, anda akan berasa lebih bertenaga dan juga akan rasa lebih kenyang dalam jangka yang lama, yang boleh membawa kepada tabiat pemakanan yang lebih sihat dan mungkin juga kehilangan berat badan. 

Protein Shakes and Smoothies
Protein shake atau smoothie adalah campuran buah-buahan dan serbuk protein yang sihat. Protein shake sangat bagus untuk sarapan kita, kerana tidak mengandungi lemak dan penuh dengan nutrisi yang badan kita perlukan. Dengan memakan protein shake boleh menstabilkan paras gula kita berbanding kila memakan makanan yang berunsur karbo. Protein shake sangat rendah kalori oleh itu orang yang ingin turun berat sangat saya sarankan makan protein shake berbanding makan karbo. Jika kita mengambil protein shake untuk sarapan badan kita akan kurang letih dan mengantuk berbanding kita makan makanan unsur karbo yang membuat kita cepat letih.

Protein Shake dan smoothies ni sangat mudah untuk dibuat. Kisar bersama secawan strawberi, beberapa keping pisang, sudu serbuk protein, beberapa ais dan secawan susu. Sudah tentu, anda boleh melaraskan bahan-bahan untuk memenuhi citarasa anda. Buat goncang atau smoothie anda dengan nanas, jus oren, beri hitam, beri biru, yogurt atau apa sahaja yang anda ada di dalam peti sejuk anda. Anda juga boleh menambah flaxseed untuk menambah Omega 3 asid lemak dan juga serat. Selain daripada itu dengan beberapa granola untuk kekangan tambahan. Menjadi kreatif dan menikmati banyak cara anda boleh mendapatkan protein anda untuk hari itu. Apakah pilihan sumber protein shake anda? Saya memilih Herbalife shake! :)

No comments:

Post a Comment